A DZ061 P1270007-1 Grzyb Mirz080 1 Zabytkowy dom 1 IMG 0701-1

Zmiany w świętokrzyskim krajobrazie

Opublikowano w Rajdy Skarżyskie Rok 2012

Oglądając albumy fotograficzne sprzed kilkudziesięciu lat, widzimy zdjęcia krajobrazów, na których są kolorowe pola, chaty kryte strzechą, dzikie zakola rzek i strumieni. Łatwo zauważamy, że krajobraz ulega ciągłym zmianom i nic na to nie poradzimy. Pola zamieniają się w ugory. Przyroda odzyskuje zawłaszczone przez człowieka tereny. W miejscu dawnych chat pojawiają się nowoczesne domy, przypominające dawne pałace. Dawne kręte polne dróżki zastępowane są drogami asfaltowymi, a na wysokich i odkrytych wzgórzach pojawią się niebawem plantacje wiatraków. Każde pokolenie z sentymentem wraca wspomnieniami do obrazów dzieciństwa. Nam najbardziej żal pól świętokrzyskich, zwanych „pasiakami świętokrzyskimi” Takim miejscem odwiedzanym przez nas na przestrzeni 35 lat są okolice Trzcianki i Szerzaw. Na załączonych zdjęciach widać jak zmieniła się góra koło Trzcianki.

Perełki Edwarda

Super User. Opublikowano w Rajdy Skarżyskie Rok 2012

Od pewnego czasu do bardzo ciekawych i interesujących opisów rajdów "Łazików Świętokrzyskich" przygotowywanych przez Anię, dołączane są zdjęcia autorstwa Edwarda. Nie są to takie zwyczajne zdjęcia, zazwyczaj są to zdjęcia czarno-białe i niektóre jak zauważyłem są w moim wieku:). Często na tych zdjęciach można zobaczyć obiekty, które w tej chwili już nie istnieją, innym razem można zobaczyć dany obiekt jak wyglądał przykładowo 40 lat temu.

Moim zdaniem zdjęcia Edwarda są bardzo cenne ze względów historycznych i krajoznawczych, dlatego pomyślałem, że warto im poświęcić osobne miejsce. Ze względu na ich wartość postanowiłem nazwać te zdjęcia perełkami Edwarda.

Po lewej u góry Kaplica Św. Rocha z roku 1973. Po prawej ta sama kaplica w obecny stanie.

Otoczenie Kaplicy Św. Rocha.

Nieistniejące pozostałości młyna.

Odkopane fragmenty huty w Mostkach w latach 80.

Ruina postaszicowska w Parszowie w latach sześćdziesiątych.

Zdjęcie sprzed około 40 lat. Grupa turystów maszeruję po jeszcze wtedy istniejących szynach wąskotorowki.

Majków- Żarnówka, w tle nowa szkoła, lata sześćdziesiąte.

Góra koło Trzcianki w roku 1978.

Obecny widok góry.

Podsumowanie 2012

Rok 2012 w zestawieniu

Corocznie przygotowuję tabelę podsumowująca miniony rok turystyczny naszej grupy. Zawsze odczytuję ją na pierwszym rajdzie w Nowym Roku. Tym razem niektóre wydarzenia roku 2012 zaprezentuję na „naszej” stronie. Członkowie naszej nieformalnej grupy odbyli w tym roku 76 rajdów i przeszli w sumie 1477,5km, co daje średnią długość rajdu ok. 19,44 km. Nie przerażajcie się – nikt naprawdę tyle nie przeszedł, bo grupki liczyły od 2 do 8 osób. Na największej ilości rajdów byli: Edek (56), Andrzej (50) i Ania (41). Czekamy na śmiałków, którzy w przyszłym roku pobiją te „rekordy”. A teraz kilka ciekawostek.  Najdalej na północ wysuniętym

W koło Skarżyska 30.12.2012

Super User. Opublikowano w Rajdy Skarżyskie Rok 2012

Niedziela 30.12.2012. Rajd pieszy : "W koło Skarżyska"

Przypadek zdarzył, że nie przyjechał BUS do Przysuchy o 7.55... więc  po kilkunastu minutach oczekiwania zapadła męska decyzja – idziemy szlakiem żółtym w stronę Skarbowej Góry! Tak też zrobiliśmy, po drodze w lesie widzieliśmy miejsce ogromnej wycinki grzebienia starego lasu. Śniadanie spożyliśmy w pobliżu cmentarza partyzanckiego, potem poszliśmy szlakiem czerwonym w kierunku Szydłowca, na drodze "strażowej" przesiedliśmy się na szlak zielony "Pogody ducha". Oznakowanie tego szlaku na etapie do drogi S-7 wystarczające, szkoda, że trasa ta nie jest uwzględniona na nowej mapie Gór Świętokrzyskich 1: 60 000. Na mapie jest sugestia początku szlaku od Baru O’kay, nie pokryta nowym oznaczeniem – jest to dezinformacja! Znaki szlaku przy drodze S-7 zostały zniszczone podczas wycinki drzew, na dalszej trasie znaki doprowadziły nas do skraju lasu od strony łąk wsi Lipowe Pole. Całą

Powstańczy Chrystus

Powstańczy Chrystus.

Kilka lat temu przeczytałam w „Echu Dnia”  artykuł Teresy Krąż „Powstańczy Chrystus”, w którym autorka opowiada o ciekawych figurach Ukrzyżowanego Chrystusa, jakie można spotkać w naszym regionie. Najczęściej ukrzyżowany Chrystus ma głowę opuszczoną na prawe ramię lub zwieszoną w dół. Zdarza się jednak spotkać „Odwróconego” Chrystusa z głową zwisającą na lewe ramię.  Ta jednak figura ma nie tylko ów „błąd”, ma poza tym specyficzny wygląd. Postać Jezusa jest wydłużona, wyraźnie umięśniona i wygięta w charakterystyczny sposób.

Wystawa strachów

Wystawa strachów.

Podczas naszych wędrówek na polach spotykamy strachy. Od czasu, gdy uprawne pola zamieniły się w ugory, strachów nie przybywa, a te z dawnych lat mocno nadgryzł ząb czasu. Od pewnego czasu obserwuje się też zanik populacji wróbli, a to głównie przed nimi stawiano na polach strachy. Te, które się zachowały to dzieła „sztuki ludowej” Twórcy do ich tworzenia używali najwymyślniejszych materiałów i tworzyw. Z kolekcji naszych  przedstawiamy te najbardziej oryginalne.

Autor tekstu: Edward

Autorzy zdjęć: Ania, Edward, Janusz.

Zagnańsk – Łączna 12.12.12

Super User. Opublikowano w Rajdy Skarżyskie Rok 2012

Postanowiliśmy wybrać się na rajd w dniu z datą, która może się powtórzyć dopiero za sto lat. Na szczęście tę trasę można powtarzać w dowolnym czasie. Zasługuje na to, bo jest bardzo ładna i nadaje się też na dni z gorszą pogodą (trzeba tylko wprowadzić drobne poprawki, o których później). Z Zagnańska wyszliśmy w kierunku Borowej Góry niebieskim szlakiem rowerowym. Miłośnicy asfaltu mogą ten odcinek pokonać maszerując szosą, inni mają do wyboru ładną leśną ścieżkę równolegle do szosy.  Po opuszczeniu szlaku maszerowaliśmy utwardzoną drogą przez las. Jest to chyba jedna z piękniejszych dróg w okolicy,

Sandomierz- Góry Pieprzowe 05.09.2012

Góry Pieprzowe i Sandomierz 5.9.2012

My też spełniamy nasze marzenia – Góry Pieprzowe i Sandomierz 5.9.12  Od kilku miesięcy trwały rozmowy na temat „a może by tak pojechać do Sandomierza i w Góry Pieprzowe?”. I nic, sprawa się rozbijała o transport – trudno dojechać i drogo. Aż w końcu Andrzej wystąpił z deklaracją: „jedziemy teraz, albo wcale” i pojechaliśmy. Nie było ani tak trudno, ani drogo.  Fakt – do samych gór trzeba było iść dosyć długo i w dodatku nierzadko asfaltowymi drogami, ale za to szlak prowadzący przez te niewysokie górki odwdzięczył nam się atrakcjami, o jakie trudno gdzie indziej.

Grzybowa Góra-Mirzec 05.12.2012

Super User. Opublikowano w Rajdy Skarżyskie Rok 2012

Zauroczeni Mircem, czyli czasem warto spóźnić się na bus.  Do Mirca wyruszyliśmy 5 grudnia z Grzybowej Góry. Trasa prowadziła dla nabrania rozpędu dużym łukiem prze pola i las. Szło się fantastycznie, bo wszystko przyprószył świeży śnieg i nawet „dziewiczy asfalt” szosy, która pojawia się w środku lasu i prowadzi od leśnego stawu do szosy

Dąbrowa-Zagnańsk 09.12.2012

Nareszcie zima! Minus 15 stopni i każdy siedzi w domu, ale nie my. Pięcioro śmiałków odważnie wysiadło z busa w Dąbrowie i pomaszerowało czerwonym szlakiem w kierunku Tumlina. Stara łacińska maksyma mówi, że śmiałym szczęście sprzyja, więc i nam sprzyjało. Zostaliśmy obdarowani pięknym słońcem, pełnymi uroku widokami i dobrym humorem (choć to nie zawsze – ostatecznie zgubienie szalika na mrozie nie poprawia humoru, wręcz przeciwnie).  Szlak prowadzi przez las iglasty, a w nim świerki pod czapami śniegu, na ziemi niewielka śniegowa kołderka i zamarznięte kałuże. W okolicach Jaworzni – dorodne buki i dęby. W Tumlinie wychodzimy na pola, które są skąpane w słońcu, na drzewach szadź, cały świat baśniowo lśni i człowiek nie wie, na co kierować obiektyw aparatu. Dalej wędrujemy szlakiem konnym i docieramy do Bartka. A ten zasnął snem zimowym i pozostaje tylko